Δημήτρης Ψαραδάκης

Απόψεις | 10.03.2014

Απόηχος και κρυφά μηνύματα από την έκθεση ΙΤΒ του ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ

του Δημήτρη Ψαραδάκη

 

Είναι  βέβαιο ότι η βαριά βιομηχανία της χώρας είναι ο τουρισμός, όπως είναι επίσης βέβαιο ότι η ιδιαίτερη πατρίδα μας η Κρήτη έχει μια σημαντική συμβολή σε αυτό, ίσως την σημαντικότερη .

Είναι επίσης απόλυτα βεβαιωμένο από πολλές πλευρές,  ότι η αύξηση του τουριστικού προϊόντος είναι σχεδόν βέβαιη για την τρέχουσα τουριστική περίοδο, και μάλιστα για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά μετά το 2013.

Είναι επίσης βέβαιο ότι τα δυο τελευταία έτη καταβάλλεται μια σημαντική προσπάθεια από όλους τους εμπλεκομένους φορείς για να ευοδωθεί αυτή η προσπάθεια και να φέρει καλυτέρα αποτελέσματα στο μέλλον.

Δεν έχει σημασία να αναφερθεί κανείς στο ποιος σέρνει το χορό των προσπαθειών, αλλά στην όντως βέβαιη ένταση και μεθοδικότητα που πιστεύω για πρώτη φορά καταβάλλεται από πολλούς.

Σε αυτή την προσπάθεια τον πρώτο λόγο θα πρέπει να έχουν οι καθ΄υλη αρμόδιοι που είναι οι επιχειρηματίες (Σ.Ε.Τ.Ε, Ξενοδοχειακά Επιμελητήρια κτλ) οι οποίοι πάντα θα πρέπει να προσπαθούν να κάνουν  σωστό marketing για να διαθέσουν το προϊόν που διαθέτουν και να ακολουθούν από κοντά, το Υπουργείου Τουρισμού, ο ΕΟΤ, η Περιφέρεια, και η κατά τόπους Τοπική αυτοδιοίκηση  .

Θα ήταν άδικο να μη γίνει μια αναφορά στην Περιφέρεια Κρήτης η οποία επί των ημερών του σημερινού Περιφερειάρχη έχει κάνει μια καταγεγραμμένη σημαντική και πολύπλευρη προσπάθεια προκειμένου να προβάλλει την Κρήτη πολυεπίπεδα (Τουρισμός, Αγροτικά Προϊόντα, Κρητική Διατροφή, Αρχαιότητες, Θρησκευτικός Τουρισμός) διεθνώς, καταβάλλοντας μια τεράστια προσπάθεια η οποία αν συνεχιστεί και πλαισιωθεί κατάλληλα από όλους, στο μέλλον σίγουρα θα αποδώσει καρπούς .

Θα ρωτήσει κάποιος, αυτό από μόνο του όσο έντονο και να είναι φτάνει; η άμεση απάντηση είναι ένα μεγάλο Όχι …!

Η Κρήτη όπως και οι λοιποί τουριστικοί προορισμοί χρειάζονται ένα σημαντικό λίφτινγκ προκειμένου να μπορέσουν να πάρουν το μερίδιο της πίττας που τους αναλογεί .

Οι εποχές εξελίσσονται, ακόμα και οι ίδιοι άνθρωποι που επισκέπτονται για χρόνια ένα προορισμό αλλάζουν, και επιβάλλουν να αλλάξει και το προϊόν που  που λέγεται τουρισμός  συνολικά σε όλους τους τομείς.

Μέχρι εδώ τα πήγαμε σχετικά καλά, αλλά από τώρα και μετά, τίποτα δεν θα πρέπει να βασιστεί στην χιλιοειπωμένη πρόταση «εδώ θάρθουνε γιατί έχουμε Ήλιο και θάλασσα», αυτό το πραγματικό όντως πλεονέκτημα αποδίδει μέχρι σε ένα σημείο, από εκεί και πέρα χρειάζεται και κάτι άλλο εξ’ ίσου σημαντικό.

Είναι άκρως  σημαντικό ότι η πρώτη γενιά των ξενοδόχων έχει πλέον παραδώσει τα ηνία στη δεύτερη, οφείλουμε ένα σημαντικό μπράβο στους οραματιστές αυτούς ανθρώπους που πριν από σαράντα και πενήντα χρόνια μόνο με την διαίσθηση και χωρίς σχεδόν καμία εξειδικευμένη  επιστημονική κατάρτιση, έκαναν το πρώτο αλλά σημαντικό βήμα και  δημιούργησαν μια σημαντική υπόβαση σε αυτή την βιομηχανία η οποία τώρα πλέον θα πρέπει να αξιοποιηθεί.

Η δεύτερη γενιά αυτών των επιχειρηματιών  είναι πλέον σπουδαγμένη στο αντικείμενο και διαθέτουν και την απαραίτητη εμπειρία ώστε παίρνοντας την σκυτάλη να τρέξουν καλύτερα και θα πραγματοποιήσουν σίγουρα καλύτερες επιδόσεις για τα επόμενα χρόνια που έρχονται .

Σίγουρα η οικονομική συγκύρια (χρηματοπιστωτική) είναι αρνητική σε σημαντικό έως επικίνδυνο βαθμό και για αυτόν τον κλάδο, όμως θα πρέπει να γνωρίζουμε, ότι οι ιδέες πάντα γεννιούνται στην δυσκολία, και αυτό θα πρέπει να γίνει σε αυτό τον σημαντικό κλάδο .

Η νέα γενιά θα πρέπει να αλλάξει τα πράγματα, θα πρέπει να γίνει μια νέα προσπάθεια, θα πρέπει να αλλάξει ο ξενοδοχειακός ποιοτικός  χάρτης, προκειμένου να έρθουν ξανά οι τουρίστες που ξόδευαν χρήματα στο τόπο .

Η σύνθεση του τουριστικού μείγματος  ως ποιοτικό στοιχείο είναι πολύ σημαντικό θέμα που κατά την γνώμη μου είναι το σημαντικότερο γιατί αν αναλυθεί σωστά και οδηγήσει στις κατάλληλες ενέργειες θα κάνει ποιο ισχυρή  την ανταγωνιστικότητα της Κρήτης, ως τουριστικού προορισμού πρώτης γραμμής  σε παγκοσμία κλίμακα.

Κάθε  αύξηση όταν συντελείται  έχει πάντοτε ορισμένα ποιοτικά χαρακτηριστικά  τα οποία είναι πολύ χρήσιμο να αναλύονται να εκτιμούνται και να αποτελούν το πλαίσιο δράσης για τα επόμενα χρόνια, αν δεν συμβεί αυτό, η όποια βελτίωση λειτουργεί ως όπιο που αποτέλεσμα έχει τον εφησυχασμό και την χαλάρωση των προσπαθειών .

Δεν θα πρέπει καθόλου να παραβλεφθεί ότι τα δυο τελευταία έτη (2012 & 2013) στην ευρύτερη περιοχή μας είχαμε γεγονότα  που έστρεψαν σημαντικό μέρος του ευρωπαϊκού αλλά και του παγκόσμιου τουριστικού ρεύματος στην χώρα μας, (εξάρσεις στην βόρεια Αφρική, Αίγυπτος, Συρία, και φυσικά τα τελευταία χρόνια η Τουρκία έχει τα προβλήματα της) γεγονότα που δεν θα ισχύουν για πάντα .

Πρέπει λοιπόν να συνεχιστεί η σημερινή πολυεπίπεδη προσπάθεια, και παράλληλα οι επιχειρηματίες ηγέτες του χώρου,  να κάνουν μια ανατροπή στην ποιοτική βελτίωση του προϊόντος που προσφέρουν, μέσω νεων εξειδικευμένων μονάδων με πάνω από 5 αστέρια, συνοδευόμενα με υψηλής ποιότητας παροχή υπηρεσιών .

Όντως πριν από αρκετά χρόνια η Ελούντα ήταν η επανάσταση στο τουριστικό προϊόν της Κρήτης γιατί το ανέβασε μια κατηγορία, αλλά τώρα είναι η εποχή που απαιτεί  άμεσα μια «ΝΕΑ ΕΛΟΥΝΤΑ» που θα ανεβάσει ακόμα μια κατηγορία το σημερινό status.

Όμως για την ως άνω νέα προσπάθεια, δεν αρκεί να κατασκευαστούν super ξενοδοχειακές μονάδες η και resorts και ξενοδοχεία boutiques, είναι απαραίτητη προϋπόθεση  να προηγηθούν οι υποδομές του νησιού, οι οποίες ως είναι γνωστό είναι τριτοκοσμικές,  σε τι να πρωτοαναφερθεί κάποιος, δρόμοι, αεροδρόμια, χωριά, καταστήματα, νοοτροπίες, συνέπειες, εκπαίδευση κτλ.

Αυτό είναι το ποιο δύσκολο γιατί το Κράτος και η καθεστηκυία νοοτροπία που διαθέτει δεν αντιδρούν ούτε σε πρώτο αλλά ούτε σε δεύτερο χρόνο .

Όλοι ομιλούν για την σημασία που έχει στη χώρα ο τουρισμός αλλά και όλοι αφήνουν τις απαιτούμενες ενέργειες πάντα στους άλλους.

Αυτή την εποχή γίνεται όντως μια σημαντική προσπάθεια για την ανάπλαση κάποιων οικισμών της Κρήτης, καταρχάς είναι μια  προσπάθεια στην σωστή κατεύθυνση, δεν γνωρίζω όμως κάτω από ποιον σχεδιασμό και ποια μελέτη έχουν τοποθετηθεί οι προτεραιότητες σε αυτήν την διαδικασία . Θέλω να πιστεύω ότι δεν θα πρέπει υπάρχει πλάνο και ότι η σειρά πηγάζει από τον βαθμό δραστηριοποίησης  των κατά τόπους Δημάρχων.

Επειδή όντως ο  τόπος έχει ανάγκη την ανάπλαση αυτή, θα πρέπει πιστεύω να γίνει ποιο οργανωμένα, με ένα πλάνο που να δώσει όντως αποτελέσματα  και όχι όποιος προλάβει και  ας είναι και το χωριο «κρύα βρύση» που λέμε πάντα ως παράδειγμα .

Επίσης οι όψεις όλων των κτιρίων του νησιού είναι με επιεική χαρακτηρισμό απαράδεκτες. Το Ηράκλειο ποιο πολύ από όλες τις άλλες πόλεις χρειάζεται περισσότερη δουλειά, πέρα από την όντως σημαντική σε αποτέλεσμα δουλειά που έχει γίνει τα τελευταία χρόνια στην πόλη .

Τώρα ειδικά που είμαστε προ εκλογών θα ήθελα να ακούσω ένα υποψήφιο Δήμαρχο να καταθέσει μια πρόταση που να περιλαμβάνει ένα σχεδιασμό που να βελτιώνει την εικόνα της πόλης, με στόχο τον επισκέπτη, αυτό θα φέρει σύντομα οικονομικά  αποτελέσματα, τα οποία θα συμβάλλουν σε δεύτερο χρόνο στην βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης του κάτοικου της πόλης .

Κανένας δε νομίζω να είναι αρνητικός σε μια τέτοια προοπτική που θα δώσει έσοδα και δουλειά σε πολλούς, και στο τέλος τον ίδιο τον Δήμο .

Πρέπει κάποια στιγμή οι Άρχοντες να χρησιμοποιούν μια ποιο πραγματική γλωσσα, και να συμβουλεύουν τους πολίτες τους με γνώμονα την προοπτική και το αύριο και όχι το χάιδεμα των αυτιών για να εισπράξουν μια ψήφο σήμερα.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο  θα πρέπει να εξετάσουν και την εικόνα των  καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος τα οποία δεν έχουν ούτε αρχή ούτε τέλος  στην εμφάνιση, στην ποιότητα των υπηρεσιών, στα περισσότερα δε από αυτά ούτε στην ποιότητα των φαγητών .

Που βρίσκεται η παράδοση η αυθεντικότητα του τόπου πως αξιοποιείται αυτός ο γαστρονομικός πλούτος που διαθέτει ο τόπος, που είναι μια σωστή Αρχιτεκτονική Επιτροπή η οποία να συμμαζέψει αυτή την ασχήμια, και να καταλήξει σε ένα προτεινόμενο οικιστικό μοντέλο και style των νεων αλλά και των ήδη υπαρχόντων κτισμάτων  που να αντιπροσωπεύει και να συμβαδίζει με την άγρια ομορφιά αυτού του απίστευτου και  μοναδικού τόπου που λέγεται ΚΡΗΤΗ, τον τόπο όλων αυτών των αντιθέσεων, των μοναδικών εικόνων και του μοναδικού κλίματος ..

Που είναι η ανάδειξη όλων των αρχαιοτήτων που έχει η πόλη, πως ενώνονται αυτά μεταξύ τους, πως μπορούμε να δημιουργήσουμε μια νέα εικόνα, μια ελκυστική εικόνα .

Αυτό πιστεύω ότι είναι το μέλλον, αυτός θα πρέπει να είναι ο στόχος, εκεί θα πρέπει να στραφούν όλες οι προσπάθειες, σε αυτό σκοπό πρέπει να στρέξουν όλοι ενωμένοι …!

Newsroom

Όλες οι ειδήσεις

Διαβάζονται τώρα